Autotomija


Pokušavajući obraditi današnju temu više puta sam odustajao jer mi se uvijek konačni tekst činio predugačak. Pribojavao sam se da će ga zbog toga malo tko htjeti pročitati, a onda sve skupa nema smisla. Znao sam da bi mi  jedna  dobra fotografija riješila  problem, ali nisam je imao – sve do danas. Pregledavajući stare albume pronašao sam sliku  na kojoj se vidi točno ono što mi treba. Nadam se da ću uz sitni zahvat na fotki i poneku svoju rečenicu dobiti kratak, jasan i zanimljiv post.

Još kao dijete uplašio bih se kad bi mi pri pokušaju da uhvatim guštera, u ruci ostao njegov rep. Jednako tako, bilo mi je žao pauka jer bi mi uvijek na dlanu ostala po koja njegova noga. Mislio sam da oni poslije toga ugibaju. No, nije tako.

To što se događalo; taj čin da životinja koja je uhvaćena za nogu ili rep, ostavlja taj dio tijela napadaču, zove se autotomija (samoamputacija). Zanimljivo je da to i nije tako rijetka pojava u životinjskom svijetu. Primjeri autotomije mogu se naći u različitim životinjskim skupinama, kao npr. u mekušaca, žarnjaka, člankonožaca, kolutićavaca i kralježnjaka. Ali još je zanimljivije da se organ koji je otkinut može obnoviti, nadoknaditi, ponovo proizvesti tj. regenerirati. Jedan primjer regeneracijske sposobnosti kod paukova može se prepoznati na slici  koju sam u uvodu spomenuo (slika #4).

pauk 1

#1

pauk 2

#2

pauk 3

#3

Činjenica je da pauci imaju četiri para nogu. Iz prve tri slike je očito  da su ovi pauci prošli kroz mnoge bitke. Unatoč svemu, oni su jednako aktivni i uspješni u preživljavanju kao i dok su im sve noge bile na broju (ovo nije moj proizvoljni zaključak, već sam ga pročitao u jednom istraživanju američkih znanstvenika).

pauk

#4

Ovaj pauk ima četiri para nogu ali…drugi par nogu je interesantan. Jedna je noga bitno kraća, slabija, manje dlakava, nema pandžicu. To je noga koja se regenerira. Sa svakim presvlačenjem pauka (ženke se presvlače do 10 puta, a mužjaci do 5 puta) tj. dok ne odraste, ta noga će biti sve duža i kompletnija. Kada odrastu pauci gube sposobnost regeneracije udova.