Detektor


Sklop na slici u časopisima koji se bave elektronikom naziva se raznim imenima; glasnik oluje, detektor munje i sl. Zapravo, radi se o jednostavnom radioprijemniku koji s odabranim elementima ima najbolji prijem u dugovalnom radio području. Upravo su tamo najjači električni impulsi koje stvaraju munje. S četiri tanzistora i još par dijelova vrlo lagano  možemo napraviti ovakav prijemnik. Ako mu na izlazu spojimo nekakav indikator (beeper, led dioda, žaruljica, relej) dobit ćemo spravicu koja će upozoravati na dolazeće nevrijeme. Ova koju sam napravio prije dosta godina radi odlično. Treba samo mijenjati baterije i sve “fercera”.

"Glasnik oluje"

"Glasnik oluje"

Ali imam ja još jednog glasnika oluje. Kao netom opisani i njega se mora napajati, vrlo je pouzdan, ali na kojem principu radi – to još nisam otkrio. Evo ga na slici. Upravo je odradio još jednu najavu nevremena.

Švrćo

Meteorolog

Da, da, to je ovaj mali, crni mješanac, lutalica kojega sam udomio prije desetak godina. A evo kako to on radi.

Čim je stigao primijetio sam da je ćuko malo plašljiviji, no to sam pripisao njegovom prijašnjem načinu života. Sve drugo bilo je OK. A onda, kada je došlo ljeto, moj pas se počeo čudno ponašati. Recimo; izležavao bi se na dvorištu satima, a onda bi odjednom skočio i zbrisao u svoju kućicu (u kojoj inače ne voli biti) iz koje ga više nikakva sila ne bi mogla istjerati. Uskoro sam skopčao da je svako takvo njegovo ponašanje prethodilo nailasku nevremena s grmljavinom.

I stvarno, u ovih deset godina stotinu puta sam se uvjerio da moj ćuko, na samo njemu poznat način, “čuje” grmljavinu koju onda za sat – dva čujemo i mi, ljudi. Taman dovoljno vremena da se izvrše pripreme za nedajbože oluju.

Švrćo

Švrćo

Ali ne moram ja gledati kako se on ponaša da bih znao da se nešto sprema. Ima on i zvučni alarm. To je ovaj lanac čije se “rrrrrrrr” preko praga radionice u kojoj je kućica, pa onda “rrrrrrr” preko praga kućice, itekako dobro čuje u tišini ljetnog popodneva.